piątek, 7 lutego 2014

Witold Urbanowicz "Wspomnienie"

Wystawa obrazów Witolda Urbanowicza - malarza związanego z Grupą Nowohucką i Grupą Krakowską. Galeria Zderzak przypomni jego obrazy z lat sześćdziesiątych, w których artysta wrócił do ekspresyjnej figuracji.
 
kiedy:
6-14 lutego 
 
gdzie:
Galeria Zderzak
Floriańska 3 
 
więcej informacji:
 












źródło:
http://zderzak.pl/media/wystawy/2014/Witold-urbanowicz/Witold%20Urbanowicz,%20z%20cyklu%20Zwierz%C4%99ta,%20collage,%20lata%2060.%20@%20Galeria%20Zderzak..jpg

3 komentarze:

  1. Wystawa zaintrygowała mnie. Oglądając obrazy zastanawiałam się, co artysta chciał przekazać i jaką, być może mroczną część siebie ukazał na płótnach. Większość dzieł przedstawiała tzw. „Potwory”, czego dowiedziałam się od sympatycznej Pani kustosz. Dodatkowo usłyszałam opowieść na temat niedokończonego obrazu, który kilkukrotnie był przemalowany. Doczekanie się ostatecznej wersji uniemożliwiła śmierć autora. Większość obrazów wykonana była w ciemnej kolorystyce, co potęgowało nastrój. W mojej głowie pojawiły się kłęby myśli i zaczęłam zastanawiać się nad „Potworami”, które żyją we mnie.

    Niestety, ciężko trafić do Galerii, gdyż jest słabo oznakowana. Dodatkowym małym minusem jest konieczność pokonania kliku pięter schodów. Eksponatów było niewiele, a szkoda, gdyż zaprezentowane obrazy były bardzo ciekawe i zwiedzając Galerię miałam ochotę na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pomimo niewielu znajdujących się w galerii obrazów, samo oglądanie ich zajęło mi dużo czasu. Zastanawiałem się, co autor miał na myśli malując wystawione płótna. Trudno było mi znaleźć w nich odniesienie do świata rzeczywistego. Dopiero kustosz galerii wyjaśniła mi jak powstawały tak zwane „potwory” na płótnach Witolda Urbanowicza i co przedstawiają. Szczególnie dużo czasu poświęciła na opowieść o obrazie uznanym za niedokończony. Autor kilkukrotnie go przemalowywał, jednak ostatecznego efektu nigdy nie zobaczymy z powodu jego śmierci. Spodobało mi się łączenie przez Witolda Urbanowicza wielu technik, takich jak wyklejanie obrazów z zamalowanych gazet lub uwypuklanie ich za pomocą różnego typu materiałów przytwierdzonych do płótna.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo interesująca wystawa jednego z najciekawszych przedstawicieli polskiego nurtu Malarstwa Materii. Klimatyczne miejsce, jakim jest Galeria Zderzak pozwalało na odpowiednie wyeksponowanie dzieł. Choć prac było niewiele to bez wątpienia można było zwrócić uwagę na charakterystyczne zabiegi malarskie stosowane przez Witolda Urbanowicza

    OdpowiedzUsuń